[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4183: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4185: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4186: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4187: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3493)
Hulp bij angst • Toon onderwerp - Leestip: gratis mini boekje – Jezelf afleiden van angst!
Pagina 1 van 1

Leestip: gratis mini boekje – Jezelf afleiden van angst!

Nieuw berichtGeplaatst: do 23 apr 2015 21:24
door Afleiding
Introductie:
Je allerleukste vakantie, het grote cadeau wat je vorig jaar voor je verjaardag hebt gekregen, dat overheerlijke recept wat je maar niet na kan maken, een groot bedrag wat op je bankrekening wordt gestort, het gevoel van liefde, de herinnering aan de allergezelligste avond met je vrienden of partner, de mooiste dag van je leven – dit zijn allemaal dingen die ons afleiden van angst. “Jezelf afleiden van angst!”, staat voor angst de baas worden door jezelf af te leiden van je emoties die angst creëren. Dit korte gratis boekje over angst helpt jezelf af te leiden van je angstige gedachten door ze te veranderen met positieve herinnering. Het is ideaal toe te passen bij angst door problemen, angst voor het onbekende, stress op het werk, stress door school, piekeren, depressie en alle overige vormen van overmatige bezorgdheid. Ik ben geen dokter, psycholoog of deskundige op enig veld. Dit boekje is ontstaan vanuit mijn visie en reis naar het verminderen of zelfs voorkomen van angst en ook angststoornissen. Ik wens je veel leesplezier en hoop dat je er wat aan hebt.



1...........Positieve herinneringen oproepen
2...........Positieve herinneringen gebruiken
3...........Slapen met herinneringen aan toen
4...........Ontspannen je angst oplossen
5...........Onoplosbaar? Het is zoals het is
6...........Doe jezelf niet tekort
7...........Leuke dingen visualiseren

© 2015 – Jezelf afleiden van angst - geschreven door MS, gepubliceerd op Hulpbijangst.nl. Dit boekje mag worden gekopieerd onder vermelding van een link naar hulpbijangst.nl zodat er nog meer mensen worden geholpen.



Lezen – is het niet heerlijk?? Letters in boeken, tijdschriften, en op websites, Woorden roepen bepaalde emoties op. Denk maar eens aan je lievelingshobby. Hetgeen waar ze je echt in het midden van de nacht wakker voor kunnen maken. Of de allerleukste dag van je leven die je in je verbeelding terug kan halen. Probeer maar eens naar dat moment te gaan, en zie het voor je, probeer het gevoel van toen te voelen, dat euforische gevoel van die geweldige situatie, misschien wel decennia terug in het verleden. Als je nog jong bent, bedenk je maar eens hoe je straks als je de oude leeftijd hebt bereikt op de bank zit, en iedereen om je heen al op natuurlijke wijze is heengegaan, hoe je dan naar die meest bijzondere ervaring van je leven zal kijken. Er is een grote kans dat dit je nou al dat euforische gevoel krijgt wat ik je wil laten bereiken. Als het is gelukt, houdt dit gevoel vast! Als het nog niet is gelukt.. lees dan verder. Stel je eens het volgende voor. Je bent 100 jaar en hebt een mooie leeftijd bereikt, maar bent ervan op de hoogte dat je niet zo heel lang meer te leven hebt. Je denkt veel na over je leven.. vanaf de kindertijd tot pubertijd tot adolescentiefase tot aan je volwassen leven. Die mooie momenten nu al altijd bij je zijn gebleven, zijn precies de momenten waar je dan over zult nadenken. Wat een mooi gevoel moet dat geven om dan aan de tijden te denken dat je nog actief was en iedereen om je heen nog leefde. Het zal een zeer dankbaar gevoel geven als je mentaal terug gaat naar leuke dingen in je vroegere leven. Je kan het gevoel ook op andere manieren bereiken, maar als ik alles zou opnoemen dan zou ik volgend jaar nog bezig zijn met typen. En achteraf, het moet een kort boekje blijven zodat je niet verdwaald in een doolhof van tekst, nietwaar? In ieder geval, met dit soort positieve gevoelens kan je jezelf uren mee bezig houden. Natuurlijk zal lang niet iedereen precies begrijpen wat ik bedoel, maar het gaat erom dat je jezelf afleid met een euforisch (fantastisch, geweldig, met een positieve blik op de wereld), ontspannend, 'zin in het leven' gevoel. Een wereld zonder angst is helaas niet mogelijk. Althans, op een wereld zoals deze.


Denk aan iets wat je helemaal te gek vind – dit kan van alles zijn: een ervaring uit het verleden, een hobby of sport, een belangrijke gebeurtenis, een geplande vakantie, een komend evenement etc. Het moet iets zijn waarover je eerder niet kon stoppen met denken. Dit kan helpen om de motivatie te krijgen om de negatieve herinneringen te domineren met positieve gedachten. Veel mensen blijven niet in balans omdat ze overal alleen maar de mindere kanten van inzien. Probeer dingen ook vanaf andere perspectieven te zien – soms vanuit zelfs logischere perspectieven die waarschijnlijker zullen uitkomen. Heb je angst voor een komende gebeurtenis? Denk dan niet alleen over het falen tijdens de gebeurtenis maar ook over hoe het zal gaan als alles goed gaat. Wat voor voorbereidingen kan je alvast treffen voor als je merkt dat het zo goed gaat dat je meer kan zeggen of vragen tijdens de komende gebeurtenis die zo belangrijk voor je is? Wat kan je eventueel meer bereiken door het aan te durven om iets te vragen? Kan je er verder door komen? Waarom zou je het dan niet vragen? Het gaat namelijk op zo'n moment al goed genoeg om verder te vragen. Angst ombuigen naar productiviteit is een goede manier om de negatieve energie om te zetten in goede energie. Het is een natuurlijke reactie van ons lichaam op gevaar. Je kan er tegen vechten, of je kan samenwerken met je angst om deze te verminderen door de positieve kanten van iets in te zien – al lijkt dit niet altijd mogelijk.


Misschien lig je op dit moment in bed en ben je dit aan het lezen om jezelf af te leiden door middel van het lezen van iets. Als dat zo is, dan lees je de juiste tekst hiervoor. Het is heel erg lekker om in bed te liggen en te voelen hoe goed en comfortabel je ligt. Lezen kan erg goed helpen om jezelf moe te maken bij slapeloosheid. Angst en slapeloosheid hebben de neiging om elkaar te versterken, en dit kan worden vermeden door jezelf bezig te houden met iets anders. Wist je dat bijna iedereen een zekere vorm van stress ervaart? Dat is niet gek in een wereld als deze waarin alles mooier lijkt dan het daadwerkelijk is. Naast lezen kan je ook je hoofdtelefoon opzetten en documentaires via YouTube aanzetten om naar te luisteren terwijl je in slaap valt. Onderwerpen die je interessant zijn hebben hierbij de voorkeur, omdat je dan gemotiveerder bent om niet aan de angst te denken. Afleiding is de sleutel, ook in bed. Je kan naast de vorige tips ook aan leuke herinneringen of komende gebeurtenissen denken. Laat je fantasie gaan, het hoeft allemaal niet per se mogelijk te zijn, het gaat erom dat je iets hebt om je gedachten op te zetten. Hou je bijvoorbeeld van vakanties? Maak dan een beeld van een reis naar je favoriete vakantiebestemming, en verbeeld je hoe je door de mooie straten of misschien zelfs bergen loopt, en dan ineens de lucht in springt en over het gebied heen vliegt. Als je hoogtevrees hebt kan je dit vervangen door de verbeelding dat je in een trein of taxi stapt die je rond rijdt op de locatie, hoewel het ook goed is om alsnog te visualiseren hoe mooi het is om over het gebied heen te vliegen als je hoogtevrees hebt, zolang het je maar niet angstig maakt, want de bedoeling is om je te kalmeren om vannacht lekker te kunnen slapen zodat je morgen fris en uitgerust wakker wordt met een hoop energie in je lichaam en volle moed om weer verder te gaan.


Angst oplossen doe je niet in een staat van terreur, bedreiging, worst case gedachten en gebrek aan kracht om het te overwinnen. Als je op dit moment het gevoel hebt dat je angst de spuigaten uit loopt dan kan je beter wachten met deze techniek totdat je wat meer ontspannen bent. Het is namelijk de bedoeling dat als je jezelf met je angst confronteert dat je er niet van weg loopt. Angst oplossen doe je door jezelf geleidelijk te confronteren met je angst en eraan te wennen. Ben je bijvoorbeeld bang dat je tijdens een vergadering op het werk dat volgende week gepland staat een gigantische blunder maakt? Concentreer je op de dingen die goed zullen gaan in plaats van op de dingen die er fout KUNNEN gaan. Beschik je over de kennis die je wilt uiten zodat je geen fouten zal maken? Zo ja, wat is deze kennis? Het is een goede oefening voor dit soort angsten. Ben je bang voor iets waarvan je weet dat het toch nooit, of zo goed als niet, zal gebeuren? Dan is het verstandig om de situatie nogmaals te overzien. Is het de moeite waard om ermee verder te blijven gaan? Of is het beter om toch te stoppen met deze onwaarschijnlijk angst? Het is maar net hoe je er zelf mee om wil gaan. Niemand anders dan jijzelf zal last hebben van piekeren. Piekeren is een persoonlijke aandoening, maar de persoonlijkheid ben jij zelf en de keuzes die je maakt doe je zelf. Je kan A. obsessief door blijven gaan met dingen die je toch niet kan veranderen, of B. stoppen met denken over dingen waar je geen invloed op hebt. Als er een oplossing voor je angst is – uiteraard een reële oplossing waar jij en anderen baat bij zullen hebben en waarmee niemand zal worden gekwetst, dan is dat wat je moet doen.


Zit je met een probleem en kan je deze niet oplossen omdat je er geen controle over hebt? Waarom zou je er dan verder mee gaan en jezelf weerhouden van het genieten van je leven nu het nog kan. Geniet van iedere dag. Elke keer dat je je dierbaren weer ziet, elke keer dat je je favoriete hobby uitvoert, en van elk mooi moment, zodat je daar ooit op een oude dag met een nog beter gevoel naar terug kan kijken. Als het verleden je achtervolgd, het is zoals het is. Probeer in het heden te leven en niet meer achterom te kijken naar je negatieve ervaringen. Kijk in plaats daarvan juist naar de dingen die je mooie momenten hebben gebracht. We hebben de neiging om alles wat de dokter zegt maar te geloven en daardoor ook sneller voor medicijnen te kiezen als we met onoplosbare problemen kampen. Heel veel mensen nemen daardoor dan ook veel te snel medicatie zoals antidepressiva om hun klachten voor een tijdje onder controle te houden, maar beseffen zich niet welke risico's de medicijnen met zich meedragen. Zo mag je nooit abrupt stoppen met de medicijnen nadat je eenmaal bent begonnen zonder dat je goedkeuring van je dokter hebt gekregen. Dit moet gebeuren zodat jij en je dokter er zeker van zijn dat het afbouw proces geleidelijk zal gebeuren. Daarnaast komen de pillen met een gigantische lijst met bijwerkingen en kans verslaving door hun sederende werking. Jezelf afleiden werkt vele malen beter dan medicijnen als je jezelf toelaat om jezelf af te leiden, en komt zonder vervelende bijwerkingen die de pillen bevatten zoals nog meer angst en stress.


Weeg je problemen eens af tegen de echte problemen die er heersen. Met wat voor rommel worden we dagelijks gebombardeerd door de media? En dan heb ik het nog niet over de programma's die angst, leedvermaak en psychische terreur alleen maar versterken. Sluit jezelf af van dit monster dat er op uit is om je te verslinden. Laat je niks “inprenten” en denk nog eens goed na of je angst wel de moeite waard is om ermee bezig te blijven, of het misschien beter is om maar eens verder te gaan en deze tenminste aan de kant te zetten in situaties waar ze niet nodig zijn. Voorzorgsmaatregelen zijn goed, maar laat je niet gek maken door wat anderen over je zeggen, en maak jezelf ook niet paranoïde door constant je problemen te herhalen zoals een persoon met dwangneurose constant dezelfde zin in zijn of haar gedachten herhaald. Repetitief denken is goed mits je het met positieve gedachten doet! Ga liever naar het gezelligste kerstfeest of nieuwjaar dat je ooit hebt meegemaakt; in welk jaar was die avond? Weet je nog op welke dag dat viel? Hoe was die avond? Was het gezellig? Wie waren er allemaal? Heb je toen lekker gegeten? “visualiseer de smaak” en gedronken? “proef de smaak van de champagne of lievelingsdrankje”. Is er dat oudjaar een hoop vuurwerk afgestoken?? Zag het er mooi uit? Wat gingen jullie na het knalfestijn doen? Dit was weer een voorbeeld van jezelf positief instellen door mooie herinneringen op te halen. Probeer hierin verder te gaan door jezelf te interviewen. Als je dit in een ontspannen staat doet, dan kan je zelfs leuke herinneringen opdoen die je eigenlijk al was vergeten! Het is een soort hypnose, je denkt aan het leuke moment en probeert het beeld mentaal te schetsen en voor je te zien. Net als wanneer je droomt, dat werkt een beetje hetzelfde.


Mijn favoriete muziek waar ik uren naar kan luisteren is __________. Mijn lievelingseten is __________, ik kan er wel __________ van op! (vul de lege velden zelf in). Dit zijn voorbeelden van jezelf entertainen en ontspannen met afleidende gedachten waarvan je lichaam weet dat je in een veilige sfeer bent. Angst wordt veroorzaakt door gevaar, althans, dat is de bedoeling van de natuur. In de huidige samenleving kan het lichaam in de war raken en ongevaarlijke situaties voor gevaar aanzien. Zoals stress door werk met overleven te maken heeft waardoor je het dus met gevaar zou kunnen associëren. Normaal zou dit zo werken als je in het oerwoud met gevaarlijke dieren zou rondlopen. De angst zorgt ervoor dat je situaties waar mogelijk gevaarlijke wezens zouden kunnen zijn doorlopend blijft vermijden. Op momenten dat je hier last van krijgt terwijl dit niet nodig is dan kan je kan hier wat aan doen door jezelf af te leiden met denken aan leuke dingen in je leven. Het is ook leuk om een draai aan leuke dingen te geven en je fantasie de loop te laten. Normaal hebben we de neiging om te denken in “wat als” patronen en daarbij onze fantasie te gebruiken. Doe dit niet! Denk in plaats daarvan aan de mooie kanten van het verhaal. In het begin kan het moeilijk lijken om dit te bereiken, met name omdat de angst een gewoonte geworden kan zijn, maar naar mate je blijft oefenen en jezelf blijft corrigeren zodra je jezelf betrapt op “wat als” piekeren, zal je merken dat je de angst die je ervaart steeds beter onder controle zal krijgen. Het is maar net hoe je er zelf tegenaan kijkt. Niemand anders dan jijzelf moet accepteren dat het niet de moeite waard is om nog meer tijd te verspillen aan dingen zonder met een oplossing te komen. Wanneer je dit namelijk niet kunt accepteren dan is er een grote kans dat je in een vicieuze cirkel van angst blijft leven. Dingen die niet zijn op te lossen, het zijt zo. Dingen die je wel kan oplossen: stop met tobben en start met de oplossing zodat je er zo snel mogelijk vanaf bent en weer op een gezonde en later dankbare manier verder kan gaan met je leven!