Pagina 1 van 1

Conflict oplossen tussen medewerkers op het werk

Nieuw berichtGeplaatst: vr 30 okt 2015 14:00
door Mart
De populaire uitdrukking "onwetendheid is de bron van alle kwaad" is volledig waar. Vooral als je de manager bent van twee werknemers die echt niet met elkaar kunnen opschieten. Als twee medewerkers elkaar haten, kan hun vijandigheid een gezonde werkomgeving neerzetten als een ruimte waar spanning heerst. Medewerkers in conflict zal altijd voorkomen, je kan immers niet de beste vriend van iedereen zijn. Maar je moet in staat kunnen zijn om samen te werken. Hoe langer de afkeer tussen medewerkers wordt verdraagt, des te meer waarschijnlijk is het dat het hun productiviteit en dat van de mensen om hen heen verminderd omdat ze elkaar pijn doen. Uiteindelijk moet er een verandering komen in de situatie en het conflict worden verholpen.

Als het conflict tussen werknemers ieder uur in de vorm van ruzie voorkomt, zou je waarschijnlijk geneigd zijn om de ruzie te negeren, of misschien de medewerkers te disciplineren als het hun prestaties heeft beïnvloed. Sommige bazen laten zelfs één of beide naar huis gaan om het drama te voorkomen. Wanneer de vete tussen professioneel personeel door blijft gaan, wordt de situatie alsmaar ingewikkelder. En als het conflict tussen leeftijdsgenoten is, die strijden voor een aanstaande vacature als gevolg van een senior die in de vut gaat (pensioen), dan kunnen emoties en ambities leiden tot gemoederen die hoog oplopen.

Afkeer onder de werknemers kan het gevolg zijn van een aantal werk- of niet-werk-gerelateerde onderwerpen. Misschien zijn ze van verschillende sociale kringen of verschillende achtergronden; het zou de manier waarop ze hun werk doen (of niet doen) kunnen zijn, of iets triviaals, zoals het geluid van hun stem of onwelriekende lunch die ze eten in de nabijheid van de ander. Wat de reden ook is, het is in ieders belang om het conflict aan te pakken en op te lossen voordat het uit de hand loopt en escaleert.

Voorbeelden van conflicten tussen medewerkers op werkvloeren:
Collega's die werk van zich afschuiven: heel veel mensen kennen het wel, andere collega's die werk van zich afschuiven. Ze proberen hun taken en werkzaamheden neer te leggen bij iemand anders. Dit kunnen ze doen door manipulatie, chantage of omdat ze egoïstisch zijn. Personeel dat hun werkzaamheden door anderen wil laten opknappen is een grote oorzaak van ruzie tussen medewerkers.

Collega's die je zwart maken: op het moment dat je erachter komt dat er achter je rug om over je wordt gepraat op je werk, dan kan dit de nodige angst, stress, boosheid en soms zelfs agressie met zich meebrengen. Niet gek dat roddelen hoog op de lijst van ruzie op het werk staat.

Collega's die je negeren: als je wordt genegeerd kan dit leiden tot een gevoel van onmacht en boosheid. Vooral als hetgeen waarvoor je wilde waarschuwen ook nog eens gebeurd, dan kan dit voor een flinke woedeaanval zorgen wanneer je woorden steeds maar werden genegeerd.

Collega's die alles beter weten: Het lijkt alsof het geen zin heeft om tegen ze in te gaan, want ze hebben altijd gelijk. Collega's die alles beter weten, weten dat vaak ook in hun privéleven. Helaas weten ze niet beter, want dit zorgt ervoor dat ze vaker ruzie zullen krijgen met andere collega's dan andere collega's die ook durven te luisteren en niet bang zijn om instructies op te volgen.

Collega's die vaak te laat komen: Vooral bij werkzaamheden die precies rond een tijdstip beginnen, en waarvan andere collega's moeten bijspringen als er een collega te laat komt, dan kan er al snel ruzie ontstaan als iemand alweer voor de zoveelste keer te laat komt, al dan niet omdat hij er niks aan kan doen omdat er weer eens een lange file op de weg stond.

Collega's die tegenwerken: Als je ergens nieuw bent, zijn er soms collega's die er al heel lang werken bang voor hun positie. Dit zou bepaalde mensen kunnen aanzetten tot het tegenwerken van je. Ze willen je weg hebben in dat geval. Als dit het geval is, bespreek het met je leidinggevende of een persoon die je zeker te weten honderd procent kan vertrouwen.

Collega's die je irriteren: een leugentje om bestwil, een grapje om je voor paal te zetten, of gewoon keihard pesten zijn dingen waarvan anderen behoorlijk geïrriteerd kunnen raken. Het is dan ook niet gek dat dit voor escalerende situaties kan zorgen. Deskundige hulp is in dit soort gevallen nodig, om de boel op een veilige manier te sussen.

Hoe voelen we ons tijdens een conflict op het werk?
Afhankelijk van hetgeen waar de onenigheid om draait, voel je je mogelijk:
– angstig
depressief
besodemieterd
– boos, agressief
– machteloos, gevoel van onmacht
futloos
opgebrand door stress, burn-out / overspannen
– moe door slecht slapen, slapeloosheid
– bezorgd met het daarbij horende piekeren
– bang voor het onbekende, verlies van baan, reputatie of sociale band met collega's
minder gemotiveerd om leuke dingen te doen tijdens de vrije tijd

Conflicten tussen medewerkers oplossen:
Zodra je op de hoogte bent van welke medewerkers niet goed met elkaar kunnen opschieten, zijn er zes mogelijke oplossingen van het oplossen van conflicten tussen collega's:
1. Beide partijen werken aan hun verschillen, en gaan verder.
2. Beide partijen komen overeen om het oneens te zijn met elkaar, maar gooien zand over het verleden en gaan verder.
3. Beide partijen zeggen dat ze verder gaan, maar één of beide herbergt in het geheim voortdurend kwade wil. Negativiteit schuilt achter die persoon en de voorstelling begint al snel te dompelen.
4. Een partij zuigt het op en schikt zich, terwijl de andere schijnbaar “wint". het conflict kan blijven doorgaan in dit soort gevallen.
5. De "verkeerde" partij zal zich aanpassen in het vervolg en het eventueel los laten.
6. De situatie richt schade aan zowel beide werknemers als mogelijk het bedrijf zelf.

Waarschijnlijk ben je ze wel eens tegen gekomen, mensen in je persoonlijke of professionele leven die altijd lijken te blijven hangen in drama en ze hebben er een talent voor om anderen mee te slepen in hun problemen. Als je denkt, "Daar gaan we weer" met betrekking tot een van de bij het conflict betrokken werknemers, dan is dat waarschijnlijk een teken dat de persoon zijn houding moet veranderen.

Veel logica van teamleiders maakt het team van werknemers concurrerend tegen elkaar in een poging om hun lof te winnen, door het personeel te pushen om te presteren op nog hoger niveau dan wanneer ze elkaars beste vrienden waren. Het lijkt wel op een moderne arena vol met gladiatoren, die vechten tot de dood voor leedvermaak van hun leiders. Tenzij je een professionele atleet bent, is werk geen sport en werknemers mogen niet worden behandeld als pionnen in het spel.

Sommige teamleiders beweren dat creatieve spanning tussen collega's en medewerkers betere resultaten kan leveren als gevolg van de concurrentie en rivaliteit die wordt gevormd. Hoewel dit waar zou kunnen zijn op projectbasis, kan je een permanente wij-versus-zij cultuur krijgen die delegeert in conflicten.

Hier is een andere gedachte: als je een collega toelaat om in een conflict te blijven hangen, zonder het aanpakken van het probleem, dan zou één van de werknemers (of beide, of een niet-betrokken derde werknemer) naar hun baas of HR afdeling kunnen stappen, en dat maakt een ongemakkelijke situatie nog veel erger. De implicaties zal duidelijk zijn: "Hij heeft het onder de aandacht van de manager gebracht, als een kind die het tegen zijn mamma of pappa zegt". Dit kan een averechts effect hebben, maar de schade aan je reputatie en het ongewenste toezicht op de groep zal het nieuwe regime van de werkvloer worden.

Zeven tips – een conflict tussen medewerkers oplossen:
Wat kan ik doen om een conflict tussen medewerkers op te lossen? Elke situatie zal anders zijn, maar hier zijn enkele manieren van omgaan met toekomstige strijdende medewerkers en hoe ze te voorkomen:
◾ Neem de strijdende collega's even apart om te zien of je de situatie kunt verhelpen. Doe dit snel onder vier ogen om te voorkomen dat ze geïrriteerd raken en zodat de situatie niet uit de hand loopt.
◾ Licht je baas in over de situatie, zodat ze niet worden overrompeld door de nodige disciplinaire maatregelen voor nu of in de toekomst.
◾ Stap naar HR indien nodig, ze kunnen worden gebruikt als onafhankelijke mediator / advocaat, voor moeite met werknemers die je op proef stellen, of het verplaatsen van de onruststokers naar een andere dienst of afdeling.
◾ Pleit voor een klimaat van respect, verdraagzaamheid en wellevendheid in het kantoor.
◾ Zorg voor een open dialoog met je medewerkers. Deel vrijelijk informatie en updates over het bedrijf en de afdeling, het zal de noodzaak van roddels en geruchten onderdrukken.
◾ Controleer je beleid ten aanzien van het gebruik van e-onderneming en social media sites. Sommige ontevreden werknemers plaatsen hun frustraties online binnen of buiten het bedrijf. Zorg ervoor dat je het elektronische media beleid van je bedrijf kent en communiceer ze met alle medewerkers.
◾ Een conflict oplossen tussen medewerkers op het werk kan op verschillende manieren gebeuren. Afhankelijk van de situatie wil je de juiste oplossing proberen. Een mogelijke oplossing van een conflict op het werk kan zijn:

Stap 1:
Praat afzonderlijk met elke werknemer. Dit geeft je een aanwijzing om aan elke kant van het verhaal te luisteren zonder een onderbreking.

Stap 2:
Bepaal het onderliggende probleem in het conflict. Sommige problemen kunnen zich bijvoorbeeld voordoen wanneer werknemers verschillende stijlen van werken of denken hebben – als de ene werknemer methodisch is, terwijl de andere chaotisch is. Sommige problemen kunnen buiten het kantoor worden veroorzaakt - een werknemer heeft een kort lontje, omdat hij thuis problemen heeft.

Stap 3:
Stap af op de persoon waarmee je in conflict bent geraakt. Luister naar wat de andere partij te zeggen heeft. In veel gevallen spraken werknemers nog niet hun ware gevoelens uit naar de andere werknemer.

Stap 4:
Bied oplossingen voor de problemen. Deze oplossingen vereisen zowel van beide medewerkers om offers te brengen – het is niet eerlijk als slechts één persoon moet veranderen.

Stap 5:
Onderhoud nauw contact met de medewerkers. Praat over eventuele problemen als ze komen. Dit zorgt ervoor dat het probleem zich niet herhaald in de toekomst.