hyperventilatie en de onzin van ademhalings therapie

Heb je last van hyperventilatie, ademhalingsproblemen en/of duizeligheid en zoek je informatie over hyperventilatie of zelfhulp?

hyperventilatie en de onzin van ademhalings therapie

Nieuw berichtdoor desiree » di 08 dec 2009 17:22

Mijn ervaring is dat dit wel makkelijk is gezegt,ik vond het niets helpen!

Nederland is losgeslagen
Althans, wanneer het gaat om ademhalen. Op Internet zien we de meest vreemde ademhalings therapieën.

Ademhalingstherapie
Een tegenstander van ademhalingstherapie is angst- en burnout deskundige Pieter Frijters. Hij waarschuwt al jaren tegen de zin en onzin over ademhalingstherapie.
hieronder zijn verhaal



Ademhalings-therapie
Wordt dikwijls toegepast bij angstklachten. Er zit weliswaar een logische gedachtegang achter, maar helpt zelden en verergert vaak juist het probleem. Hier volgt het waarom.

Wat u ziet
Ademhalen is een automatisch proces. ’s Nachts ademt u gewoon door, zonder hier bewust mee bezig te zijn. Hebt u een nare droom, dan zal uw ademhaling automatisch versnellen.
Het autonome zenuwstelsel regelt uw ademhaling, hartslag enz. en reageert vooral op wat u ziet. Ongeacht of u iets werkelijk ziet, denkt dat u het ziet, droomt, of er over fantaseert. Het bijbehorende ademhalingspatroon volgt automatisch.

Conflict
Wanneer u een keer ergens goed van schrikt kan het helpen om even een paar keer diep en rustig adem te halen. Mensen met regelmatige of voortdurende angstklachten draaien echter voortdurend ‘een filmpje’ af in hun geest waar het autonome zenuwstelsel op reageert. Door nu bij de ademhaling geforceerd in te grijpen, ontstaat er een conflict in het systeem. Aan de ene kant ‘denkt’ u “Paniek.”, en aan de andere kant denkt u “Rustig ademhalen...”

Erger dan de kwaal
Bovenstaande kan een volkomen ontregeling van uw autonome systeem tot gevolg hebben. Het medicijn blijkt erger dan de kwaal. Beter is het om snel en adequaat het filmpje tussen uw oren te corrigeren.

Advies
Wilt u geestelijk en lichamelijk helemaal in balans komen? Doe dan wat goed functionerende mensen doen: let niet op uw ademhaling. Laat het gebeuren. Wanneer u weer helder denkt en helder waarneemt volgt de ademhaling vanzelf.

Chronische hyperventilatie
Op Internet is een therapie die er kortweg op neer komt om uw ademhaling steeds langer in te houden. Prachtig bedacht maar de bedenker heeft zich nooit gerealiseerd dat hyperventilatie geen probleem op zich is maar juist een symptoom van iets anders:
meestal stress of angst.
Gevaar van ademhalingsoefeningen
Een bepaalde ademhaling tijdens yoga, sport, tai chi, chi kung, zen is prima. Het is verstandig om buiten yoga of sport, niet op dezelfde manier te ademen. Uw hele zenuwstelsel kan van slag raken. Mensen die zich ooit ademhalingsoefeningen hebben laten aanpraten om van een fobie af te komen weten dat. Meestal wordt het erger.

Er zijn mensen die compleet gek werden van ademhalingsoefeningen. Vreselijk om dat mee te maken.


De waarheid
Voor zover bekend is er geen of nauwelijks wetenschappelijk onderzoek over ademhalen. Er is wel ooit onderzoek gedaan bij dieren. Dieren werden mechanisch geprikkeld om volgens de populaire buikademhaling te ademen. Het gevolg: “ze gingen er aan dood”.

Wanneer u gespannen bent zult u anders ademhalen dan wanneer u ontspannen bent. Logisch. De oorzaak van uw gespannenheid is hoe u met bepaalde dingen omgaat. Ademhalingsoefeningen geven geen oplossing. Meestal wel meer problemen.

Ademhalingsoefeningen: Yoga
Al meer dan zestig jaar wordt geschreven over ademhalingsoefeningen. Vooral vanuit Yoga werd veel aandacht gegeven aan het belang van een goede buikademhaling. Tijdens ademhalen adem je Prana in, een soort levensenergie. Yoga oefeningen? Prima. In het dagelijkse leven aandacht aan uw ademhaling loslaten.

Ademhalen doe je continu
De gedachte hierachter lijkt logisch. Ademhalen doe je continu en dan is het wel zaak om dat heel goed te doen. Het is waar dat het gezond is om zuivere lucht in te ademen. Kunt u op deze wereld nog een plek vinden waar de luchtkwaliteit zuiver is? Adem dan zoveel mogelijk van die zuivere lucht wilt in. Let niet op je ademhaling.

Buikademhaling, of..?
Of dat nou een diepe buikademhaling moet zijn of een meer oppervlakkige ademhaling? Niemand heeft gelijk. Er bestaat doodeenvoudig geen ideale ademhaling als alleen die ademhaling waar je niet bij nadenkt.
Geen dier op de hele wereld zal nadenken over ademhaling. Ook nog nooit gehoord over een dier met hyperventilatie. Het zijn alleen mensen die dat kunnen verzinnen. Een aantal zogenaamde ideale ademhalingen op een rij.

Ademhalingsoefeningen: Tai Chi
Vanuit het Tai Chi is er een stroming die het heeft over voor-geboortelijke ademhaling. De buik intrekken bij het inademen en de buik uitzetten bij het uitademen. Prana wordt hier Chi genoemd. Het is van belang om de buik altijd wat aangespannen te houden.
Overigens prima als oefening, maar de kans dat je hele zenuwstelsel volledig vastloopt, is groot wanneer je zo de hele dag probeert te ademen.

Zen boogschieten
In Zen boogschieten wordt een ademhalingsoefening aangeleerd die het mogelijk maakt om met minimale inspanning een boog (lees pijl en boog) op spanning te krijgen. Op louter spierkracht krijgen de meeste mensen een dergelijke boog niet op spanning. Voor het uittrekken van de boog werkt de ademhaling als een soort hydraulische pomp. De hele dag op diezelfde manier ademen, is niet aan te bevelen.

Ademhaling: straaljagerpiloten
Straaljagerpiloten leren een bepaalde manier van pompend en persend ademhalen om de G krachten aan te kunnen. Het bloed wordt met de ademhaling naar beneden geperst. Zou de piloot dat niet doen kan hij bewusteloos raken. Geen enkele piloot zal het wagen om dezelfde ademhaling tijdens het normale leven toe te passen. Hij zou het waarschijnlijk niet overleven.

Ademhalingsoefeningen: Chi Kung
Chi Kung ademhaling is er op vele manieren. Er zijn zoveel vormen en bijna evenveel manieren van ademhalen. Feit is dat bepaalde oefeningen gemakkelijker gaan met een bepaalde ademhaling. De ademhaling wordt als een vorm van hydraulica ingezet.
Ook wordt de ademhaling gebruikt om Chi naar bepaalde plaatsen in het lichaam te brengen om die gezonder te maken.

Ademalingsoefening: onder water blijven
Er is een bepaalde ademhaling te leren om enkele minuten onder water te blijven. Kost heel veel tijd om dat te oefenen. Soms jaren. In het dagelijkse leven is deze ademtechniek niet aan te bevelen.

Ademhalingsoefeningen: operazangers
Er is een Westerse invalshoek voor operazangers. Het gebruiken van een ademhalingssteun tijdens het zingen. De uitademing en daarmee ook de stem is daardoor beter te sturen.

De Oosterse invalshoek voor klassieke zangers is echter weer een heel diepe buikademhaling zonder ademhalingssteun. Beter voor de stem zo wordt geredeneerd.

Ademhalingsoefeningen: hartcoherentie
Dan is er nog hartcoherentie ademhaling. Een ademhaling waarmee je hartritme coherent wordt. Betekent zoveel als dat het hartrite regelmatig onregelmatig hoort te zijn. Wordt hartcoherentie bereikt is er geen stress en komt het hart tot rust. Zo is de gedachtengang hierachter.
Je ademt, in gedachte via het hart, langzaam en diep in en vervolgens even langzaam en diep uit. Feit is dat het veel inspanning kost. Je niet continu met hartcoherentie apparatuur kunt rondlopen en vrijwel niemand het een uur kan volhouden.
Aldus angst- en burnout deskundige Pieter Frijters,

ervaring Desiree ,vanuit mijn eigen aanvallen dat dit ook zo is,je gaat er veel te veel op letten, immers je wilt af van die rotklachten, met als gevolg dat het bij mij alleen maar erger werd
desiree
 
Berichten: 38
Geregistreerd: zo 06 dec 2009 21:17

Keer terug naar Hyperventilatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast