– Sinds december 2014 heb ik een angststoornis. De aanleiding is/was voor mij bekend en hiervoor ben ik in therapie (cognitieve gedragstherapie).
– December 2014 / januari 2015 ben ik afgevallen van 82 naar 68 kg.
– Ondertussen heb ik ‘veel’ medicijnen gehad: escitalopram, xanax, oxazepam, venlafaxine, olanzapine, citalopram. Op dit moment gebruik ik enkel nog citalopram (20 mg) en xanax (0,5 mg).
– Sinds 3 en halve week ben ik gestopt met Olanzapine (5 mg). Het middel werkte best goed, maar toen ik stopte ging het volledig mis. Sinds ik gestopt ben word ik elke ochtend rond 5 uur wakker en moet ik vaak naar de wc (diarree). Zodra ik wakker ben voel ik mij meteen heel erg gespannen (alsof ik uit elkaar knap). Emoties heb ik niet in de hand en daarom huil ik ook meerdere uren achter elkaar. Zonder dat het oplucht, en daarna begint het gewoon opnieuw. Ook moet ik na het opstaan vaak overgeven. Gedurende de dag blijft de spanning zich aanhouden en eigenlijk is dit niet vol te houden.
– Aangezien ik steeds verder wegzak na nieuwe medicatie wil ik hier graag om hulp vragen. Want je raad het al: als je bij de dokter / psychiater aankaart dat je extreem gespannen bent, dan schrijven ze doodleuk weer een nieuw medicijn voor. En zo zak ik steeds verder weg. Dat ik nu trouwens zo gespannen ben wordt niet veroorzaakt door mij angststoornis voor iets. Natuurlijk speelt het een rol, maar ik ken mijn lichaam lang genoeg om te kunnen zeggen dat hij totaal uit balans is.
– Wat doe ik zelf eraan? 2x per week sport ik lichtjes. De laatste tijd ben ik snel duizelig en krijg ik hoofdpijn.
– Op mijn voeding let ik ivm prikkelbare darmen. Af en toe drink ik kombucha, ik eet elke dag groente en rundvlees, en brood laat ik veelal links liggen. Ik ben ooit getest op voedselallergien maar hier kwam niets uit. Suiker eet ik niet. En ook nuttig ik geen caffeine.
– Ondertussen heb ik drie keer een onderzoek laten doen bij de huisarts. De eerste keer naar mijn schildklier, nieren, hb, vitamines, etc. De tweede keer nog een keer vitamines, ijzer, mcv, kreatine en nog een hele rits. En de derde keer mijn lever (ivm alle medicatie). De eerste keer kwam er een vitamine d tekort uit. Deze is inmiddels weggewerkt (waarde zit nu op 80). De tweede keer kwam er niets uit. En de derde keer een iets te hoge ALAD en ASAD waarde. Toen gebruikte ik nog Olanzapine dus opzicht ook niet zo gek dat de waardes dan iets hoger zijn. Wat de waardes nu zijn is onbekend.
– Op dit moment zit ik even met de hand in mijn haar. Want ik wil niet weer nieuwe medicatie. Eerder deed ik er niet moeilijk over, maar aangezien ik er steeds verder door wegzak wil ik het niet meer (ik wil letterlijk niet meer leven). Huidige medicatie citalopram en xanax blijf ik wel gebruiken. Afbouwen is gezien de situatie geen optie.
– Wat kan ik in mijn situatie doen? Is het verstandig om op dit moment wat te laten testen? Sinds de Olanzapine is het eigenlijk compleet mis. Misschien dat deze schade heeft aangebracht?
– Hebben jullie nog aanraders voor alternatieve geneeswijzen (om hormonen te testen, of dopamine / serotonine)? Zelf ben ik 3 maanden terug al eens naar een natuurarts geweest, maar hier kwamen geen schokkende dingen uit. Maar dit ging niet echt in op hormonen en dopaminen / serotonine. En dit was ook voordat ik stopte met Olanzapine.
– Reageer aub want ik ben echt ten einde raad. En regulier denkt men alleen in pillen. Ben altijd gezond geweest tot aan December 2014, en sindsdien is het steeds slechter gegaan.